Bliv en del af et spændende og internationalt miljø, hvor du kan gøre en forskel i europæisk uddannelse

Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK) søger en inspektør med ansvar for udvikling og tilsyn ved Europaskolernes danske sprogsektioner i sekundærafdelingen (fra 6. klassetrin til og med den Europæiske Studentereksamen - EB).

Om Europaskolerne
Europaskolerne er en mellemstatslig organisation, som består af 27 EU-lande. Skolerne udgøres af 13 såkaldt oprindelige skoler, som medlemslandene har ansvaret for i samarbejde med EU-kommissionen. På Europaskolerne er der skolegang fra børnehaveklasse til og med Europæisk Studentereksamen (EB). Undervisningen foregår på dansk i de danske sektioner i Bruxelles og Luxembourg. Der findes desuden danskundervisning på skolerne i München, Frankfurt, Karlsruhe (Tyskland), Varese (Italien), Alicante (Spanien). Der går cirka 340 danske børn på skolerne.

Herudover er der 23 akkrediterede Europaskoler, hvoraf en ligger i København. De enkelte medlemslande har ansvaret for denne type skoler, som dog er underlagt Europaskolernes akkreditering og tilsyn. Alle disse skoler ligger i europæiske byer med et EU-agentur.

Arbejdsopgaverne som inspektør med rejseaktivitet
Stillingen som inspektør er forankret i Kontor for Gymnasier i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet. Som udgangspunkt varetages jobbet hjemmefra, da en stor del af møderne finder sted online. Der er dog mulighed for at kunne afholde møder eller lejlighedsvis arbejde fra styrelsen, som har kontor på Teglholmen i København. Der må forudses en vis rejseaktivitet til blandt andet tilsyns- og udviklingsopgaver især i Bruxelles.

Som inspektør får du ansvar for at koordinere pædagogisk udvikling og tilsyn med undervisningen på vores danske sprogsektioner i Bruxelles og Luxembourg. Dertil kommer tværgående udviklings- og tilsynsopgaver ved Europaskolerne generelt. Arbejdet vil ske i samarbejde med inspektøren for børnehaveklasser og grundskolen, som også er ansat i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, samt med inspektører fra de øvrige europæiske lande.

Dine arbejdsopgaver vil blandt andet være:

• Det personalemæssige ansvar for de danske lærere og ledere på de to danske sprogsektioner samt øvrige skoler, herunder ansvaret for undervisningen, for ansættelse af lærere, for pædagogisk kvalitetssikring, eksamen og for tilsyn, især med de danske lærere, men også med skolesystemet som sådan.
  • Medvirken ved pædagogisk udvikling og tilsyn af undervisningen generelt ved Europaskolerne, herunder tilsyn med lokalt ansatte lærerkræfter og akkreditering af Europaskoler.
  • Ansvaret for faget dansk ved Europaskolerne samt planlægning og gennemførelse af efteruddannelseskurser for de danske lærere ved Europaskolerne.
  • Deltagelse i tværgående fagligt-pædagogisk udvalgsarbejde ved Europaskolerne.

Om dig
Vi forventer, at du har en akademisk (cand. mag/cand. scient.) og pædagogisk uddannelse, herunder pædagogikum. Det er en fordel, hvis du har erfaring fra gymnasieskolens uddannelsessektor, fx som uddannelsesleder, pædagogisk leder eller fra en anden koordinerende rolle.

Vi forventer endvidere, at du har et praktisk og godt niveau i mindst to fremmedsprog, herunder gerne fransk og/eller tysk.

Vi lægger vægt på, at du kan:

• Arbejde selvstændigt og velstruktureret
  • Planlægge og koordinere en stor variation af opgaver
  • Tænke udviklingsorienteret på det fagligt-pædagogiske område og evaluere lærere pædagogisk
  • Skrive kort og præcist
  • Samarbejde og medvirke aktivt til at løse de udfordringer der løbende opstår

Løn- og ansættelsesvilkår
Du bliver som udgangspunkt ansat som pædagogisk konsulent, special- eller chefkonsulent alt efter kvalifikationer og efter gældende overenskomst i staten.

Der er tale om en deltidsstilling på 26 timer om ugen.

Vi ønsker at besætte stillingen pr. 1. august 2024 eller efter aftale.

Vil du vide mere?
Hvis du har spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte inspektør og delegationsleder Lars Damkjær via telefon 25 65 92 01 eller lars.damkjaer@stukuvm.dk

Du kan også læse mere om Europaskolerne på https://www.eursc.eu/en og på https://www.uvm.dk/internationalt-arbejde/eu-og-europa/eus-uddannelses-og-ungdomssamarbejde/europaskolerne

Sådan søger du
Send din ansøgning, cv og eksamensbevis via linket i annoncen senest den 2. maj 2024.

Hvis du indkaldes til anden samtale, vil der også indgå besvarelse af en case.

Børne- og Undervisningsministeriet
    Frederiksholms Kanal 21, 1220 København K