Kostlærer(par) til Herlufsholm Kostskole

Ønsker du at være med til at videreudvikle Danmarks ældste kostskole, hvor faglighed og trivsel går hånd i hånd? På Herlufsholm har du mulighed for at få en hverdag, hvor du kombinerer undervisning med at være kostelevernes primære kontaktperson på en af skolens elevgårde.

Herlufsholm har gennemført og iværksat en lang række initiativer, der blandt andet skal øge elevtrivslen, og denne udvikling fortsætter vi med. Derfor kommer du til at spille en spændende rolle, hvor du er med til at udvikle samt skabe nye rammer og rutiner for skolens cirka 260 kostelever. Du får et vigtigt ansvar for at bidrage til høj trivsel blandt eleverne, herunder særligt kosteleverne der bor på skolen.

For kosteleverne er Herlufsholm både deres skole og deres hjem

Som kostlærer har du det primære ansvar for kosteleverne på den elevgård, du er tilknyttet. Du er kostelevernes primære kontakt- og omsorgsperson, og de kan spejle sig i din ansvarlighed, respekt, empati og omsorg. Vi arbejder med restorativ praksis, hvor vi gennem dialog med eleverne søger at skabe gode rammer for kammeratskab og fællesskab. Du bliver en del af teamet med de øvrige undervisere på skolen samt teamet af kostlærere. Du vil referere til kostskolelederen og have et tæt samarbejde med skolens trivselsteam. Vores kostlærere har forskellige baggrunde, men fælles for dem alle er en motivation for at skabe de bedste muligheder for udvikling og trivsel. Stillingen indebærer derudover mulighed for at undervise i et eller flere fag i grundskolen (6.-10. klasse) eller på gymnasieniveau (STX eller IB).

Som kostlærer er det blandt andet dit ansvar at have tilsyn og tilstedeværelse på elevgården, hvor du:

• er i daglig kontakt med kosteleverne på gården. Herigennem bidrager du til elevernes faglige, personlige og sociale udvikling
  • sikrer elevernes trivsel og en god elevkultur i tæt samarbejde med de øvrige undervisere og kostlærere, trivselsmedarbejdere samt skoleledelse
  • understøtter et positivt og inkluderende fællesskab blandt eleverne. Dette indebærer også, at du hjælper eleverne med konflikthåndtering
  • indgår i læringsfællesskaber med henblik på supervision og professionalisering af kostskolearbejdet, herunder kompetenceudvikling i restorativ praksis
  • fører tilsyn og opfølgning i forbindelse med elevgårdens rutiner i hverdagen
  • deltager i/planlægger mødeaktiviteter, hvor kostelevernes faglige og personlige udvikling er i fokus

Du er dygtig til at skabe relationer og rammer for udvikling

Herlufsholm har kostelever fra 8. klasse til 3.g, og vi forventer derfor, at du trives i det relationelle samspil med unge mennesker. Med din erfaring og faglighed har du kompetencer til at understøtte rummelige og inkluderende fællesskaber både i undervisningen, på elevgården og til øvrige aktiviteter på skolen. Du har lyst og evne til at udvikle eleverne både fagligt, personligt og socialt, så de i løbet af deres skolegang på Herlufsholm skaber gode forudsætninger for blandt andet deres videre uddannelse. Du er tydelig i din kommunikation, og du har gode sprogkundskaber i både dansk og engelsk, da flere kostelever går i IB.

En hverdag i ekstraordinære rammer

Du bor på skolen og har derved de bedste forudsætninger for at kunne hjælpe og støtte eleverne døgnet rundt.

Ansøgningsfrist og opstart

Vi søger en kostlærer, som kan starte til det kommende skoleår fra den 1. august 2024 (eller snarest derefter). Vi afholder løbende samtaler, og ansøgningsfristen er den 5. maj 2024.

Du bedes beskrive i din ansøgning, hvilke fag og uddannelsesformer du kan undervise i. Du bedes ligeledes oplyse, om du i forbindelse med evt. ansættelse ønsker fuldtid eller deltid.

Vi ser frem til at modtage din ansøgning med CV, dokumentation for uddannelse, udtalelser mv.

Løn- og ansættelsesforhold

Ansættelse efter gældende overenskomster med ​​Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) eller Danmarks Lærerforening (DLF). Som kostlærer er der bopælspligt i tjenestebolig med huslejebetaling efter statens regler.

Vi opfordrer alle til at søge, men da der bor både piger og drenge på elevgården, vil det være en fordel, hvis man er et par, der søger, og hvor partneren kan påtage sig forpligtelser i det pædagogiske arbejde på kostskolen.

Vi arbejder ud fra en 11-døgnsrytme, hvor du som kostlærer står til rådighed svarende til samlet ca. 200 dage om året. Derudover indgår vagt- og inspektionsturnus i weekender og på helligdage, hvor eleverne er på skolen, i stillingen.

Hvis du vil vide mere
Er du interesseret i stillingen og har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte:

• Kostskoleleder Susanne Geisler på telefon 55 75 35 00 eller mail til sge@herlufsholm.dk

Om Herlufsholm Skole og Gods

Herlufsholm tager imod dag- og kostelever fra både ind- og udland. Vi har omkring 560 unge fra 6. klasse til 3.g, deraf bor ca. 260 kostelever på skolen fra 8. klasse til 3.g. På Herlufsholm ønsker vi at skabe et omsorgsfuldt og inspirerende studiemiljø baseret på høj faglighed og gensidig respekt både mellem kolleger samt mellem eleverne og lærerne. Vi engagerer os i internationale initiativer, og vi er – som den eneste skole i Skandinavien – medlem af Round Square. Vi tilbyder ligeledes vores elever deltagelse i The Award-programmet og har et rigt aktivitetsprogram for eleverne ved siden af undervisningen. Læs mere om skolen og vores værdier på www.herlufsholm.dk.

Herlufsholm Skole og Gods
    Herlufsholm Alle 170, 4700 Næstved
    Region Sjælland
    Adjunkt/lektor & Administrativ medarbejder & Uddannelsesleder & Pædagogisk leder & Projektkoordinator & Rektor & Vicerektor & Vejleder & Vikariat & Barselsvikariat & Underviser & Teknisk medarbejder